perjantai 15. kesäkuuta 2012

Kysymyksiä kysyjää varten

Maailman paras paikka on patio omalla pihalla. Sain viime kesänä valmiiksi oman pikkupikku kesäpaikan pienen pienelle paritalomme pihalle osaavien ystävien avustuksella. Itse lähinnä soitin suutani ja naulasin ja naputin lautoja paikkoihin, johon isot pojat käskivät. Tässä tulee istuskeltua kesällä paljon enemmän kuin sisällä. Naapurit saavat seurata perheemme realityä 24/7. Kanavan saa kiinni laittamalla verhot kiinni.

Meidän vauvaprojektiin tällä viikolla kuului neuvolakäynti. Neuvolaa varten piti täyttää perheen- ja parisuhteen- voimavarakysely ja joku muukin kaavake, jossa arvoimme omia liikunta- ja ruokailutottumuksia. Lappuihin uskottelimme kaiken olevan hyvin ja rehellisestikin olen sitä mieltä. Vaimoni mietti kyselylomakkeen vauhdittamana minun liikuntatottumuksiani. Olen urheilusta tällä hetkellä telakalla polven nivelsidevamman vuoksi ja vaimoni mietti, alanko leikkauksen jälkeen enää koskaan liikkumaan. Normaalisti harjoittelen tavoitteellisesti 5-7krt/vko. Nyt lihon ja juon lempijuomaani alkoholia. En ole huolissani omasta liikkumisestani vaikka lihonkin tällä hetkellä nopeasti ja tehokkaasti.  Oli sykähdyttävä huomata, että kyselyllä on toivottava vaikutus. Vaimoni kiinnostui liikunnasta. Vain minun liikunnasta, mutta väliäkös sillä.

Olen hiukan kahden vaiheilla, oliko neuvolakäynnissä juurikaan ideaa. Jauhoimme 45 minuuttia kun kaikki on hyvin. Parasta antia reissulla oli, että poika oli mukana. Poitsu sai kuunnella sydänääniä ja rakennella palikoilla. Minulle jäi sellainen olo, että kaikista koskettavin neuvolareissu oli juuri pojalle. Se hyöty reissusta oli myös, että vaimoni sai kertoa neuvolatädille, että ei halua enää koskaan samalle lääkärille, joka tutki hänet. Tunnelma oli lääkärikäynnilla ollut sellainen, että ihan sama olisiko hoitopöydällä maannut minä vai vaimoni niin diagnoosi olisi ollut sama.
Mietityttää, että kyselyt, jotka täytimme neuvolaa varten olisi voinut olla myös kysymyksiä, jotka tehtäisiin meitä vanhempia varten. Vaimoltani olisi voinut vaikka kysellä kuinka huolissaan hän ollut ongelmista alkuraskaudessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti